The student news site of Southport High School

طريقهم إلى حياة أفضل | Their path to a better life

January 24, 2019

طريقهم إلى حياة أفضل

      غادر الثانوي مهيار اللبان موطنه سوريا الذي دمره الحرب, وسافر إلى الأردن كبداية لمساره إلى حياة أفضل.

     “بالنسبة لبلدي، أشعر بالسوء لهم. الرئيس يعامل الناس بهذه الدرجة من السوء، فهو الآن ديكتاتور و لا يمكن لأحد أن يختلف معه على الإطلاق,” قال اللبان.

     انتقل هو وأسرته إلى الأردن، وعاشوا هناك لمدة خمس سنوات. بعد ذلك, سافروا إلى أمريكا. لكن خلال الفترة التي أمضاها في الأردن, يقول اللبان  إن الحياة لم تكن سهلة. ويقول إن كل ما فعله هو العمل لمساعدة أسرته.

    “الحياة كانت صعبة في الأردن,” قال اللبان. “لقد ساعدتني الانتقال إلى امريكا كثيرًا لأنني عملت في  الأردن ولم أذهب إلى المدرسة, و إذا لا تعمل في الأردن فأنت لا تعيش.”

      إن السفر إلى أمريكا والبحث عن تعليم وحياة أفضل أثبت أنه فرصة عظيمة لللبان، كما هو الحال بالنسبة لكثيرين غيرهم الذين يأتون إلى أمريكا. ومع ذلك، يقول اللبان أنه لا يزال هناك العديد من التحديات للأشخاص الذين جاءوا إلى أمريكا. على سبيل المثال، يقول إنه واجه تعلم لغة جديدة, والتعرف على أشخاص جدد والتعلم عن ثقافة جديدة.

     على حسب ما قال اللبان, فإنه بالنسبة للمتحدثين اللغة العربية, يصعب احياناً تعلم اللغة الإنجليزية لأن اللغة الإنجليزية تختلف كثيراً عن اللغة العربية. يرجع ذلك إلى حد كبير إلى وجود حروف أبجدية العربية الغير موجودة في اللغة الإنجليزية.

    أيضاً, عندما جاء اللبان إلى أمريكا لم يعرف أن يتكلم اللغة الإنجليزية. لذا, كان تعلم اللغة الإنجليزية صعباً عليه.

   “شعرت بالسوء لعدم معرفتي للغة الإنجليزية، كنت أواجه صعوبات في البداية، لكن بمجرد أن تلقيت بعض، استمرت في تعلم اللغة الإنجليزية كل يوم”.

     مشابه ل اللبان, الثناوي ميرزا سموكي و عائلته جاء إلى أمريكا لنفس الأسباب. أراد أن يكون لديه تعليم أفضل و مستقبل. جنباً إلى جنب مع هذا, واجه سموكي العديد من نفس التحديات.

   “كانت التحديات التي واجهتها في مكان جديد وبلد جديد,” قال سموكي.

     لكن على الرغم من التغييرات التي أجراها مهيار و سموكي، اتفق كلاهما على أن حياتهما تغيرت إلى الأفضل.

     “لقد تغيرت حياتي بنسبة مئة بالمئة بطريقة أخرى …,” قال اللبان. “أعتقد أنني انتقلت من طريقة حياة عادية إلى حياة أفضل ومثيرة للاهتمام.

 

Print Friendly, PDF & Email
Leave a Comment




    Their path to a better life

    Junior Mehair Al Laban left his war torn home country, Syria, and traveled to Jordan as the start of his path to a better life.

       “For my country, I feel so bad for them,” Al Laban said. “The president is so bad treating the people like that. Now he is dictator (and) no one can disagree with him at all.”   

       He and his family moved to Jordan and lived there for five years. After that, they traveled to America. But during his time in Jordan, Al Laban says life wasn’t so easy. He says all he did was work to help support his family.

        “The life was hard there,” Al Laban said. “For me moving to America helped me a lot because in Jordan I just worked and didn’t go to school, (because) if you don’t work (in Jordan) you don’t live.”

        Traveling to America and searching for better a education and life proved to be a great opportunity for Al Laban, like it is for many others who come to America. However, Al Laban says there are still many challenges newcomers in America face. For example, he says he faced challenges learning a new language, meeting new people and having to learn about a new culture.

        According to Al Laban, for Arabic speakers it is sometimes hard to learn English because the English language is very different from Arabic. This is largely due to he letters in the alphabet because there are some Arabic letters that don’t exist in the English language.

        Also, when Al Laban came to America he didn’t speak any English. So, learning the language was hard for him.

         “I felt terrible that not knowing English,” Al Laban said. “I was struggling at first but as soon as I got some, I kept going forward and learning English every day.”

          Similar to Al Laban, junior Mirza Smoqi and his family came to America for the same reasons. He wanted to have a better education and future. Along with this, Smoqi faced many of the same challenges.

          “My challenges (were) being in a new place and new country,” Smoqi said.

          But despite the changes Mehair and Smoqi went through, they both agree that their lives changed for the better.

    “My life changed a 100 percent in the other way…,” Al Laban said. “I think I went from a normal way of life to a better and interesting life.”

    Print Friendly, PDF & Email
    Leave a Comment




      The Journal Rewired • Copyright 2019 • FLEX WordPress Theme by SNOLog in